Перейти до контенту

Напрямки асоціативної ідентифікації онімів

Карпенко Олена Юріївнаpdf
Одеського національного університету імені І. І. Мечникова, Одеса, Україна
E-mail: elena_karpenko@ukr.net
ORCID ID https://orcid.org/0000–0001–5576–6781
DOI: https://doi.org/10.24195/2616-5317-2019-28-11

Стоянова Тетяна Володимирівна
Державний заклад “Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського”, Одеса, Україна
E-mail: t.v.stoianova@gmail.com
ORCID ID https://orcid.org/0000–0002–0424–6783
DOI: https://doi.org/10.24195/2616-5317-2019-28-11


Ключові слова: онім, асоціативний експеримент, асоціативна ідентифікація, денотат, асоціат.


Стаття присвячена дослідженню онімів з когнітивної точки зору. Дослідження ґрунтується на когнітивній концепції, що мова реально існує не в мовленні, не в лінгвістичних працях та словниках, а в людській свідомості, у ментальному лексиконі, у мові мозку. Умовами для ідентифікації оніма може бути не тільки контекст, енциклопедії та довідники, а й нерідко звукова оболонка слова. У комунікативному процесі, під час вільного асоціативного експерименту, до якого були долучені онім і ментальний лексикон реципієнта, який мав швидко дати якусь асоціацію на цей онім. Сукупність деякої кількості реакцій різних реципієнтів становить асоціативне поле оніма. Асоціативний експеримент створює найкращі умови для ідентифікації лексеми. Визначення однозначного оніма передбачає в першу чергу пошук денотата, а при ідентифікації багатозначного оніма реципієнти у ході дослідження мають різноманітні реакції. Цікавими до розгляду були виявлені ефект літер імені, звукосимволізм тощо. До узагальнених форм ідентифікації біло віднесено: вихід на гіперонім; синоніми та перифрази або прості дескрипції; асоціації, що позначають ціле (онімстимул) через його частини (асоціати); когнітивні структури “стимул — асоціація” та “ціле (стимул) — частина (асоціат)”; відсутність суміжності; загадкові асоціації. Актуальність дослідження полягає у виявленні напрямків асоціативної ідентифікації онімів, що є одним з напрямків когнітивної ономастики. Метою дослідження є визначення, розгляд та виокремлення напрямків асоціативної ідентифікації онімів; об’єктом є власні назви у всій їх сукупності та багатоманітності; предметом стало буття власних назв у ментальному лексиконі, що й зумовило необхідність до виокремлення напрямків асоціативної ідентифікації онімів.


ПОСИЛАННЯ ТА ПРИМІТКИ

1. Арутюнова н. Д. Лингвистические проблемы референции // новое в зарубежной лингвистике. — М.: радуга, 1982. — вып. 13: Логика и лингвистика (Проблемы референции). — с. 5–40.
2. арутюнова н. Д. Язык и мир человека. — 2-е изд. — М.: Языки рус. культуры, 1999. — 896 с.
3. Бутенко н. П. словник асоціативних означень іменників в українській мові. — Львів: вища школа, 1989. — 326 с.
4. Залевская а. а. вопросы организации лексикона человека в лингвистических и психологических исследованиях. — калинин: калининский гос. ун-т, 1978. — 88 с.
5. карпенко о. Ю. напрямки асоціативної ідентифікації онімів // Записки з романогерманської філології. — одеса: Фенікс, 2005. — вип. 16. — с. 50–66.
6. Леонтьев а. а. общие сведения об ассоциациях и ассоциативных нормах // словарь ассоциативных норм русского языка. — М.: изд-во Моск.ун-та, 1977. — с. 5–16.
7. Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. в. н. Ярцева. — М.: сов. энциклопедия, 1990. — 685 с.
8. Мусаева с. а. о мотивированности литературных имен // Проблемы фоносемантики: тезисы выступлений на совещании. — М., 1989. — с. 117–118.
9. німчук в. в. українська ономатична термінологія // Повідомлення української ономастичної комісії. — к.: наук. думка, 1966. — вип. 1. — с. 24–43.
10. суперанская а. в. общая теория имени собственного. — М.: наука, 1973. — 366 с.
11. супрун а. Є. вступ // Бутенко н. П. словник асоціативних норм української мови. — Львів: вища школа, 1979. — с. 3–12.
12. супрун а. Є. Передмова // Бутенко н. П. словник асоціативних означень іменників в українській мові. — Львів: вища школа, 1989. — с. 3–9.
13. Nuttin J. Narcissism beyond Gestalt and Awareness: The Name Letter Effect // European Journal of Social Psychology. — 1985. — V. 15. — P. 353–361.
14. Valentine T., Brennen T., Brйdart S. The Cognitive Psychology of Proper Names. — Lnd.; N. Y.: Routledge, 1996. — 212 p.