проф. д-р габ. Варшавського університету, Варшава, Польща
e-mail: wlodzimierz@gogolek.pl
ORCID ID https://orcid.org/0000–0002–3073–3817
DOI:
Ключові слова: освіта, викладання, IT, ризик, здоров’я, електронна книга.
АНОТАЦІЯ
Нові технології, WWW включно, комп’ютерне обладнання та програмне забезпечення стали необхідною складовою людської діяльності та всіх етапів освіти у тому числі. Надзвичайна привабливість цих технологій надто швидко та ризиковано прийняла модель впровадження інформаційних технологій у шкільну практику.
Література
Carson, V., Pickett, W. Janssen, I. (2011), Screen time and risk behaviors in 10- to 16-yearold Canadian youth, „Preventive Medicine”, luty, www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20637224 [luty 2012].
Chockalingam, S. (3013), Illustrated eBooks vs. Hard Copy Books for Children, www.
chillibreeze.com/articles_various/illustrated-eBooks-hard-copy-books-children-212.asp [30.05.2013].
Dutta, S., Bilbao-Osorio, B. (red.) (2012), World Economic Forum, www3.weforum.org/docs/Global_IT_Report_pdf [luty].
Efron, N. (2012), Can looking at a computer screen affect your eyesight?; www.abc.net.au/health/talkinghealth/factbuster/stories/2010/09/30/3025732.htm#.ULIH8YaIxn9 [listopad 2012].
Gogołek, W. (1976), O pewnym modelu komputeryzacji dydaktyki, Kielce.Skinner, B. F. (1954),The Science of Learning and the Art of Teaching, „Harvard Educational Review” nr 24.
Gogołek, W. (2012), Komunikacja sieciowa uwarunkowania, kategorie i paradoksy, ASPRA, Warszawa.
Hyla, M. (2012), Przewodnik po e-learningu, wyd. IV, Wolters Kluwer Business, Kraków.
Jeong, H. (2012), A comparison of the influence of electronic books and paper books on reading comprehension, eye fatigue, and perception, „Electronic Library” nr. 30, z. 3.
Jeong, H. (2012), A comparison of the influence of electronic books and paper books on reading comprehension, eye fatigue, and perception, „Electronic Library” nr 30, z. 3.
Kupisiewicz, Cz. (1966), Nauczanie programowane, Warszawa.
Mei-Ling Peng i in, (2012), The Influence of Low-powered Family LED Lighting on Eyes in Mice Experimental Model, „Life Science Journal”, nr 9 (1).
Pabin, T., Karczewicz, D. (2011), Wpływ pracy przy monitorach LCD na wybrane funkcje narządu wzroku, „Okulistyka” nr 4.
Page, A. S., Cooper, A. R., Griew, P., Jago, R. (2010), Children’s screen viewing is related to psychological difficulties irrespective of physical activity, „Pediatrics” nr 126 (5).
Peng, M. i in., (2012), The Influence of Low-powered Family LED Lighting on Eyes in Mice Experimental Model, „Life Science Journal” nr 9 (1).
Plebańska, M. (2011), E-learning. Tajniki edukacji na odległość, C. H. Beck, Warszawa.
Purcell K., i in., (2012), How Teens Do Research in the Digital World, „The Pew Research Center’s Internet & American Life Project Online Survey of Teachers”, 1 listopada; www.pewinternet.org/Reports/2012/Student-Research.aspx [listopad].
The Global Information Technology Report 2012.