Перейти до контенту

ВЕРБАЛЬНІ ТА НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ ТВОРЕННЯ ЧАСУ І ПРОСТОРУ У КІНОНАРАТИВІ (НА МАТЕРІАЛІ ЕКРАНІЗАЦІЇ ОДНОЙМЕННОГО РОМАНУ ДЖ. К. РОЛІНҐ «ГАРРІ ПОТТЕР І КЕЛИХ ВОГНЮ» М. НЬЮВЕЛОМ)


pdfОлександра О. Косюга

аспірантка кафедри англійської філології та світової літератури
імені Олега Мішукова
Херсонського державного університету, Івано-Франківськ, Україна
e-mail: akosyuga@gmail.com
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5633-4665

DOI: https://doi.org/10.24195/2616-5317-2024-38.10


АНОТАЦІЯ

Наукову розвідку присвячено критичному огляду відтворення категорій простору та часу кіноверсії роману Дж. К. Ролінґ «Гаррі Поттер і келих вогню». Проведений порівняльний аналіз вербальних і невербальних засобів творення категорій часу і простору в кінонаративі здійснено за допомогою створення вибірки даних із кіносценаріїв (англійською й українською мовами) з виділеного епізоду кінострічки. У студії розглянуто питання закономірностей вживання слів і словосполучень, а також жестів, міміки, шумів, звуків, музичного супроводу для зображення часу і простору в кінонаративі, що спирається на кінострічки жанру фентезі (на прикладі пригодницького фентезійного фільму про Гаррі Поттера). Схарактеризовано основні випадки вживання вербальних і невербальних засобів (особливу увагу приділено хронеміці та проксеміці). Матеріалом дослідження слугували: кіноадаптація четвертої книги пригод про маленького чаклуна книги Дж. К. Ролінґ «Гаррі Поттер і келих вогню» мовою оригіналу (режисер – М. Ньювел, 2005 рік) та український дубляж даної кінострічки студією «Так Треба Продакшн» на замовлення vod-платформи sweet.tv у 2020 році. В результаті дослідження встановлено: по-перше, кінонаратив має свої специфічні риси, які відрізняють його від класичного наративу; по-друге, і вербальні, і невербальні засоби творення категорій простору і часу мають величезний вплив на конструювання всієї кінострічки загалом.


Ключові слова: наратив, кінонаратив, вербальні засоби, невербальні засоби, дискурс, хронеміка та проксеміка.


ЛІТЕРАТУРА

Косюга О. Жанрові особливості септології про Гаррі Поттера: від казки до готичної літератури. Науковий вісник ХДУ. Серія Германістика та міжкультурна комунікація. 2023. №1. С. 22–18.
Рікман А. Шалено, глибоко. Щоденники. Київ : Наш формат, 2023. 511 с.
Ролінґ Дж. К. Гаррі Поттер і келих вогню. Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2003. 670 с.
Цапів А. О. Сучасні казкові кінонаративи під мікроскопом наратолога: критичний огляд та дискусії. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Германістика та міжкультурна комунікація». 2019. №2. С. 89–95.
Chatman S. Story and discourse. Narrative structure in fiction and film. Ithaca ; London : Cornell University Press, 1980. 277 p.
Eco U. The role of the reader: Explorations in the semiotics of texts. Bloomington : Indiana University Press, 1979. 288 p.
Ewata T. Meaning and nonverbal communication if films. Issues in language & linguistic: Perspectives from Nigeria. 2016. Vol. 3. URL: https://www.researchgate.net/publication/304180005_Meaning_and_nonverbal_communication_in_films.

Felton T. Beyond the wand. The magic and mayhem of growing up a wizard. London : Ebury Spotlight, 2022. 308 p.
Foenkinos D. Numéro deux. Paris : GALLIMARD, 2022. 240 p.
Johnson M. K. Doubling, Transfiguration and Haunting: the Art of adapting Harry Potter for film. Reading Harry Potter Again: New critical Essays / [Ed. by Giselle Lisa Anatol]. Praeger, 2009. P. 207–221.
Metz Ch. Film language: A semiotics of the cinema. Chicago : The University Press of Chicago, 1991. 268 p.

Rieupeyrout J. L. Histoire du Far-West. Paris : Tchou, 1977. 728 p.
Rowling J. K. Harry Potter and the Goblet of fire. London : Bloomsbury, 2000. 541 p.
Stratton C. Nonverbal communication and the influence of film success: A literature review. Concordia journal of communication research. 2017. Vol. 4. Article 1. URL: https://digitalcommons.csp.edu/comjournal/vol4/iss1/1