доктор психологічних наук, професор кафедри теорії і методики практичної психології Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д.Ушинського», Одеса, Україна
e-mail: leonidvelitchenko@gmail.com
ORCID ID https://orcid.org/0000-0002-4443-3786
DOI: https://doi.org/10.24195/2616-5317-2019-29-3
Ключові слова: буттєвий концепт, особистість, свідомість, суб’єктність, методика колірних виборів, суб’єктна основа мовленнєвої діяльності.
Запропоновано поняття буттєвого концепту, що розуміється як результат генералізації (арефлексивного узагальнення) континуальної активності людини в предметному, предметно знаковому, соціальному середовищі. Аргументується, що буттєві концепти є узагальненою характеристикою типових ситуацій життєдіяльності людини, які утворюють суб’єктний зміст її буття як особистості. Стверджується про присутність у буттєвих концептах певних протиріч й між фактичним і бажаним як причину відповідного їм психологічного підтексту, в якому присутня бажаність того, що малюється уявою відповідно до стану, який переживається особою. Вказується на можливість використання психолінгвістичних ознак авторської мови для визначення суб’єктної основи мовленнєвої діяльності індивіда як континуального ментального супроводу буття його особистості.
Література
Велитченко Л. К. Оппозициональная модель сознания. Наука і освіта. Одеса, 2002. № 2. С. 12–15.
Велитченко Л. К. Психологические основы педагогического взаимодействия: речевой аспект. Київ : Педагогічна думка, 1997. 160 с.
Велитченко Л. К. Структура субъектности. Наука і освіта. Одеса, 2004. № 6–7. С. 39–43.
Велитченко Л. К., Финьков А. В., Цепенюк И. А. Применение методики цветовых выборов (тест Люшера) для выявления психологических особенностей автора литературного произведения. Национальное своеобразие культур и литератур: сб. науч. сообщений. Измаил, 1995. С. 44–46.
Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность / за ред. Д. Н. Шмелева. Москва : Наука, 1987. 263 с.
Кучинский Г. М. Психология внутреннего диалога : автореф. дис. … д-ра психол. наук : 19.00.01. Москва, 1990. 40 с.
Люшер М. Сигналы личности: Ролевые игры и их мотивы. Воронеж : НПО «МОДЭК», 1995. 173 с.
Санжаров Л. Н., Финьков А. В. Знает ли компьютер поэзию? Журнал д-ра Добба. 1991. № 3. С. 38–39.
Скалкин В. Л. Коммуникативно-информационная структура устноязычного текста и некоторые вопросы обучения речи. Иностранные языки в школе. Москва, 1974. № 6 С. 41–48.
Тузова М. Экзистенция. Новейший философский словарь. Москва : Книжный Дом, 2003. С. 1214.
Хьел Л., Зиглер Д. Теории личности. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 608 с.
Estes W. K. Classification and cognition. New York, Oxford : Oxford University Press, 1994. 282 p.
Gardner H. Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York : Basic Books. A Division of Harper Collins Publishers, 1993. 440 p.
Herrmann H. J. M., Kempen H. J. G. The dialogical self. San Diego, New York, Boston : Academic Press, Inc., 1993. 195 p.
Johnson-Laird P. N., Herrmann D. J., Chaffin R. Only connections: A critique of semantic networks. Psychological Bulletin. American Psychological Association, 1984. № 96 (2). P. 292–315.
Richardson J. T. E. Imagery and free recall. Journal of verbal learning and verbal behavior. Published by Elsevier Inc., 1974. № 13. P. 709–713.
Stipek D. The child in school. Developmental psychology : an advanced textbook. Third edition / ed. by Marc H. Bornstein, Michael E. Lamb. Hillsdale. New Jersey, Hove, London : Laurence Erlbaum Associates Publishers, 1992. P. 579–625.
Streek J. Gestures as communication II: The audience as co-author. Research of language and social interaction. Taylor & Francis, 1994. № 27. P. 239–267.