доктор філологічних наук, професор, головний науковий співробітник Інституту мовознавства ім. О.О. Потебні НАН України. Київ, Україна.
e-mail: vmbritsyn@ukr.net
ORCIDID: https: // orcid. org / 0000 – 0002 – 3243 – 7958
DOI: https://doi.org/10.24195/2616-5317-2021-32-2
Ключові слова: когнітивна теорія модальності, аналіз поетичного тексту, стиль Шевченка, теорія текстотворення.
У статті викладено основні положення когнітивної теорії модальності й показано можливості застосування цієї теорії для опису поетичних текстів. Методологію застосування когнітивної теорії модальності висвітлено переважно на матеріалі поезій
Т. Шевченка. Вони демонструють надзвичайно широку палітру модальних значень і модальних переходів думки. Зокрема, представлені тут зорові перцепції виступають
зразком словесного продовження таланту Шевченка-художника. У статті проаналізовано новаторство поета в модальній організації поетичних текстів, співвідносність його знахідок із новими стилістичними прийомами, якими збагатив літературу О.С. Пушкін.
ЛІТЕРАТУРА
Бріцин В. М. Когнітивні аспекти теорії модальності// Мовознавство. 2013. № 2 – 3. С. 128–148.
Бріцин В. М. Модальна граматика як новий напрямок семантико-синтаксичного вивчення мови // Мовознавство. 2006. №3. С. 101 – 110.
Бріцин В. М. Модальність і предикативність: лінії розмежування й протиставлення // Мовознавство. 2015.№ 2. С. 77–85.
Виноградов В. В. О категориимодальности и модальных словах в русскомязыке// Исследования по русскойграмматике: избранныетруды. Москва, 1975. С. 53 – 87.
Лотман Ю. М. Анализ поэтического текста: структура стиха. Москва:
Просвещение, 1972.271 с.
Мельничук О. С. Розвиток структурислов'янського речення. Київ: Наук. думка, 1966. 324 с.
Ревзина О. Г. Методыанализахудожественноготекста // Структура и семантика
художественноготекста. Москва, 1998. С. 301–316.
Тодоров Цв. Поэтика // Структурализм: «за» и «против». Москва, 1975. С. 37 –
113.
Храковский В. С., Володин А. П. Семантика и типология императива. Русский
императив. Ленинград: УРСС, 1986. 270 с.